uniformert

 

husene skal males hvite og gråe. inni skal det være grått og hvitt. og menneskene skal kle seg i tilsvarende farger.

kan ikke alle bare gå i maodrakt?

 

29.03.2017 kl. 22:57

hijab

 

skulle ønske jeg var muslim, så kunne jeg brukt hijab på en dårlig hår-dag.

 

25.03.2017 kl. 14:46

t-tröja

 

 

framtid

pajala

 

"bastubaletten", svt

 

24.01.2017 kl. 16:02

protest

 

sjelen min protesterer

kroppen min protesterer

hele min verden protesterer

 

05.12.2016 kl. 22:50

pilegrimsår

 

i motsetning til overflatetenkningen en kan finne i vesten (norge), også blant terapeuter og andre som forteller oss hvordan vi skal tenke, tillater den japanske forfatteren haruki murakami oss å ha en fortid. han viser i "den fargeløse tsukuru tazaki og hans pilegrimsår" at noen ganger kan en behøve å gå tilbake og finne ut av fortiden for å bearbeide mentale blokkeringer som står i veien for framtiden. at sår i fortiden for eksempel kan gjøre at en er redd for å gi seg hen til et annet menneske.

her får en to dager til å slikke sine sår før en sparkes ut på sjekkemarkedet igjen. eller ett sørgeår hvis noen er døde. helst skal vi videre før vi har kjent etter og funnet ut hva som har skjedd. for vi eksisterer bare i nåtiden; fortiden og framtiden betyr ikke noe. smak på rosinen din, du! lettvekter-asiafilosofi.

 

 

murakamis bøker handler om det som er helt naturlig i livet (og litt til), men som i oljenorge/ stavanger framstilles som merkelig. slikt har en outsourcet til spesielle mennesker (les: pasienter), eller yrkesgrupper som terapeuter og kunstnere. så slipper vanlige folk å befatte seg med det.

haruki murakamis verden er litt større. den har rom for fortid, nåtid, framtid, fantasi, drøm, refleksjoner, dialog, intuisjon, analyser, filosofi, humor, blomstrende bilder og opplevelser. den er ikke ironisk.

ps. dette er ikke en spesielt flink og velskrevet tekst. men den handler om noe jeg hadde lyst til å dele. det gjorde godt å få sagt det.

 

 

(ikke min katt, men linn sin)

http://www.denharjeglest.com/2015/07/h-murakami-fargelse-og-hans-pilegrimsar.html

 

sist redigert: kl.11.22 16.12.16 

 

02.12.2016 kl. 23:18

härligt uttryck

 

tassigt

 

28.11.2015 kl. 19:39

struntprat

 

att prata om folk som är så "lyckliga" låter lite på samma sätt som att vara "lyckad". struntprat båda delar. kanske en skulle stryka orden från vokabularet. fast då hade en inte haft ord för att beskriva idiotin.

 

03.11.2015 kl. 21:38

granntäcke

 

jag har varit på fest och fått komplimanger för den snygga filten jag hade med mig.

 

14.10.2015 kl. 22:52

roliga uttryck II

 

- du pratar i nattmössan!

 

10.10.2015 kl. 22:56

sex noll två

 

 

26.09.2015 kl. 11:29

gentrification

 

 

 

25.09.2015 kl. 22:08

på jæren

 

når eg he torv i skuden, tobak i dåsen, og Bibelen i hydlå - då he eg livet!

 

gammelt jæruttrykk som farfar pleide å deklamere

 

 

 

 

 

07.09.2015 kl. 15:10

franske måltider

 

mine måltider

har ikke skarpe kanter

ett måltid

pause

og så et nytt

det er ikke slik

de flyter mer over

i hverandre

jeg tar en drue

pause

og så en til

når måltidet begynner

og når det er ferdig

er ikke godt å si

jeg forstår fransk

intuitivt

men fransk

er jeg visst ikke

 

29.08.2015 kl. 23:37

kultur, turism och utbildning

i vår nejd är vi bra på att hitta nya lösningar men dåliga på att samverka och skapa långsiktiga helheter, skriver sören lillkung som föreslår att kultur, turism och utbildning samlas både virtuellt och fysiskt.

 

vid ett seminarium gällande nyskriven musikteater, arrangerat av helsingfors musikfestspel i augusti, framkom det i många talturer en beundran över den vitalitet och handlingskraft konst- och musiklivet vid österbottens västkust uppvisar.

"man gör istället för att tala" var bland annat ett citat. regionerna kring jakobstad och karleby genererar ny musikteater, livskraftiga utbildningar på tre stadier i konst och musik samt mångsidiga och vitala kulturutbildningar inom det fria bildningsväsendet. lägg därtill all den kulturverksamhet som sker på gräsrotsnivå så blir helhetsbilden imponerande.

ta vara på farten vi har

vi har helt enkelt ett momentum just nu i vår nejd som vi knappast själva riktigt är medvetna om. när övriga delar av landet lägger ned konst- och kulturutbildningar så fortsätter vi på västkusten envetet att utveckla och hitta nya vägar för att kunna bibehålla den värdefulla utbildningsmässiga mångfald vi idag har.

när många väljer att minska eller till och med avsluta offentligt stödda orkestrar så kan västkusten fortsättningsvis njuta av mellersta österbottens kammarorkester i karleby. vår rika folkmusiktradition skapar plattform för landets främsta barockmusikutbildning i jakobstad, medan konstutbildningarna står i beråd att skapa kreativa miljöer.

ny opera i stället för populism

när de flesta teaterhus och operainstitutioner väljer att företrädelsevis framföra säkra kassasuccéer som ofta närmar sig spekulation och ren populism så kan västkusten ta del av nyskriven opera. samtidigt skapas nyskriven musikteater ofta med ungdomar i centrum.

våra sommarteatrar, såväl som våra professionella teatrar, väljer glädjande ofta att framföra nyskrivna pjäser. schaumansalen, i nybyggda campus allegro innebär att regionen äntligen har en konsertsal av toppklass och nu bör även galleriverksamheten utveckla hållbara lösningar.

problemet är att varje momentum är förgängligt. det gäller att gripa ögonblicket innan det är för sent. vi, alla som verkar och brinner för vår vackra västkust, borde därför först upptäcka för att sedan till alla delar ta vara på det kulturella och konstnärliga zenit vi just nu befinner oss i.

bra på att ta tag, dåliga på att samverka

tyvärr sker det här bara delvis. lika bra som vår nejd är på att hitta nya lösningar, spotta i händerna och ta tag i saker, lika dåliga är vi på att samverka för att skapa en långsiktigt hållbar helhet. en helhet som alla inom en stor radie har tillgång till och som erbjuder det vi inte visste att vi ville ha. en miljö som skapar verklig tillväxt på alla plan och där människor från alla världens hörn är välkomna.

vi lever i en värld där alla längre inte kan ha allt. vi måste, genom forum för samverkan, utveckla en plattform där vi kompletterar vårt trygga, lokala tänkande med ett öppet helhetstänkande.

ny strategi under arbete

en visionär strategi utarbetas just nu i syfte att skapa en helhet som i bästa fall överbygger föråldrade språk- och kulturgränser. strategin manar till att kultur, turism och utbildning snarast borde samlas i en regionalt överbyggande, fysisk och virtuell miljö där koordinering sker för att undvika resursödande överlappning.

för att få mera måste vi även vara villiga att avstå något. vi håller, med österbottnisk envishet, fast vid det vi redan har. radien för utbudet begränsar tyvärr ofta innehållet. en begränsning vi kunde bli av med genom samverkan.

låt oss utveckla lokala specialiteter som omgivningen absolut vill ta del av om än det kräver en viss logistisk insats. då skulle dessa specialiteter även ges resurser till att omformas och förnyas så att smaken kunde bestå och förädlas.

mångfald framom enfald - vishet framom envishet - kvalitet framom kvantitet. momentet blir permanent och delarna bildar en helhet. grip ögonblicket.

sören lillkung, enhetschef vid yrkeshögskolan novia

 

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/29/soren-lillkung-fanga-ogonblicket

 

29.08.2015 kl. 21:48

future legends nordic

 

 

"kiva!", brodericollage, 105 x 150 cm, 2013:

 

 

 

"se vad som händer!", installation, mixed media, 2014:

 

yllegarnshäst

 

den glada sidan...

... och den arga sidan.

 

under produktion...

... och efter.

 

 

cirkushästar:

 

 

projektbeskrivning för "kiva!":

med brodericollagen "kiva!" har jag försökt skildra min resa från norge via sverige till finland, och de internationella, nationella og lokala aspekten vid det.

jag har också tagit utgångspunkt i mina första intryck av kultur og traditioner i finland, inkluderad de lokale upplevelserna av jakobstad/ pietarsaari, staden jag studerar i. bland annat har jag använt fragment av två dikt jag har skrivit.

de gamle broderierna har jeg köpt på loppis. projektet blev en möjlighet för mig att hämta fram gamla färdigheter från min barndom. jag har sydd i hop alla tygbiterna, og broderad på dem.

det jeg framhäver från finland är bl.a. matlagning og hushållning. hur en har levd under enkla villkår och arbetat hårt. anspråkslöshet är viktigt tillsammans med hantverktraditioner, där en har använt de ressurserna som har varit tillgängliga. kontakt med naturen är också väsentligt. och det magiska, - myter og berättningar.

jag har broderad de första orden jag lärde på finska då jeg var liten (räkna till sex). dessa orden var med på å ge mig en mystisk bild av ett land jag en gång ville besöka. jag har också dragit fram enskilda bokstäver vid att brodera runt dem: bokstäverna som ingår i ordet "norge", "sverige" och "finland" med färger från varje lands respektiva flaggor.

lapptäcket ska hängas med klädnypor av trä på ett hampasnöre. så man har gjort i många generationer för att törka kläderna.

"kiva!" betyder trevligt på finska, och användas också som en finlandism (uttryck lånad från finska) på finlandsvenska.

 

 

projektbeskrivning för "se vad som händer!":

hästarna är grova träfigurar som är utgångspunkt för dalahästerna. figurerna blir gjorda i fabrik. så delas de ut till hantverkare som ska finskära och måla dem. jag fick tag på några från en kompis som studerade på skolan innan mig. hon har en pojkvän från dalarna, och hans far hade hundra sådana träfigurer han inte behövde. hon delade ut dem till folk med utmaningen att göra något med dem.

jag tyckte slagordet jag fick med mig från gerlesborgsskolan bohuslän var ett naturligt utgångspunkt: "se vad som händer!" jag bestämde mig för att täcka dem med olika material som jag hade till hands. bland annat trasor för trasmattor hittat på loppis. färgerna i trasorna påminner om färgerna på de målade dalahästerna. de säljs som souvenirer och representerar något av det mest typiska för sverige. mattrasor och yllegarn är traditionella material på samma sättet som dalahästerna representerar det traditionella.

min teknik gick ut på att täcka träfigurerna fullständigt med trasor eller garn, och försöka inte använda mig av något annat än själva materialen. det kunde vara en utmaning att fästa materialet på de olika formerna på hästen. den slutliga formen varierade också ut i från vilken ände jag började i.

jag har också tecknat med tuschpennor. en häst har fått en glad sida och en arg sida. två andra har jag täckt med chokladpapper. dockor jag har köpt på loppis bland annat för ett samiskt projekt kan få rida på hästerna.

jag har sex hästar tillsammans.

 

22.08.2015 kl. 20:01

här skriver jag om upplevelser och saker som engagerar mig. ett och annat statement kan också dyka upp - innan man vet ordet!

jag hoppas att få några konstruktiva kommentarer.